tirsdag 17. juli 2012

Ett år etter - prøvedag 1


Dagsrapport 16.07.12

Oppmøte: Ine, Ester, Ingvild, Henriette,Helle, Eldar, Nader og Espen. 

Frafall grunnet jobb: Olec, Jo Adrian og Hanne

Endelig er vi igang! Premiere på Dramatikkens hus 11. august... 4 prøveuker, 11 skuespillere, ett år etter.
8 av oss møttes sommerbleike utenfor KHIO kl 10. Vi låner lokaler på KHIO de 2 første av totalt 4 uker, mot å holde en workshop på sommerskolen "fra Internett til teater".  Vi startet dagen med å oppdatere hverandre på hva som hadde skjedd siden sist og erfaringer hver enkelt hadde gjort seg både privat og på jobb. Så diskuterte vi hvordan vi skal gå frem for å få en mest mulig produktiv, givende og inspirerende prosess. Vi gikk gjennom noe av det vi i felleskap fant frem til i pinsen. Så satt vi i gang med å gjøre oppgaven vi ga hverandre i pinseferien: Lag en 2 minutter basert på inspirasjonsgaven du fikk av en annen i gruppa. Vi viste for hverandre og sanket ideer til forestillingen underveis.

Ine hadde skrevet en tekstbit, en sammenhengende tankestrøm, formen var inspirert av arbeidet hun har både med Sara Lie og Hanne Ramstal. Eldar problematiserte eksistensielle savn i hverdagen, tomhet og paradokser, holdt et lite foredrag han kalte “Hvor er filosofien?”. Ester hadde skrevet sin egen tekst som på mange plan omhandlet “sinne”. Etterpå snakket vi en del om bransjen vår, om hvordan det var å motta kritikker, om å være ærlige redelige konstruktive kollegaer, om ulike kulturer i bransjen, og hvordan vi ønsker å være med hverandre. Ingvild laget et lite sceneshow basert på ”bekymringsdukker”. Først brukte hun dem som dukker hvor hun var dukkefører. Etterpå kom hun inn, påsto at hun var dukken, og snakket dukken sak til oss som tilhørere. Dette førte til samtaler om “den bekymrede bransje”. Vi begynte å leke med tanken om oss selv som bekymringsdukker, mulighetene for å depersonifisere oss selv, samt å utvikle en etyde om bekymringsdyret. Espen hadde skrevet en tekst om hvordan han måtte beseire sin egen kropp og grunnleggende fysiske natur for å stå på scenen hver kveld. Han krysset teksten sin med annen innlest tekst på google. Vi snakket en del om hva som skjedde i krysningen mellom egen tekst og mekanisk innlest tekst, og hvilke muligheter vi hadde med dette verktøyet. Vi lekte med ideen om at alle skriver sine egne tankestrømmer slik som Ine, Ester og Epsen har gjort, og at vi kan lage en form for talekor hvor enkelte tekstbiter står ut alene og andre steder hvor alle er unisone. Vi snakket også om at en fet overgang kunne vært direkte fra dette, til Esters monolog.  Nader laget en installasjon basert på en tegning, en planke, en haug spiker, et grønt eple og en del teaterblod. Vi snakket om det rolige vakre contra det grusomme, og hva som kan hentes i mellomrommet mellom dette. Henriette sang “kva e det som vi drømme om?”. Hun ville undersøke hvordan vi forhold oss til den gamle skolesangen nå, ett år etter. Helle ba alle sette seg alene på en stol langs den ene enden av scenerommet. Så delte hun ut en lapp til hver som innehold sine egne dagboknotater fra eksakte datoer gjennom året som har gått. Etterpå gav hun hver enkelt en ny lapp med et nøkkeltall fra verdensstatistikken, eks at 53 prosent av Grekere mellom 15 og 15 år er arbeidsledige.

Mot slutten av dagen gikk vi igjennom en del praktiske godsaker. Vi bestemte oss for å lage konkrete oppgaver hver dag som alle må produsere til neste dag. Dermed vil vi raskt få en haug med materiale og kan enklere kjapt begynne å ta valg og se en struktur. Vi satt oss et må om å kunne skisse forestillingen allerede førstkommende lørdag. I tillegg bestemte vi at alle, hver kveld etter prøve, noterer ned oppgaven de har vist den dagen, i det formatet som er mest fordelaktig, tekst/konsept/form e.l, og sender til Esters mailadresse. Hun printer ut, vi putter i perm og et arbeidsmanus vil straks begynne å ta form.

Vi bestemte også at en hver dag starter med en “morgengave”/inspirasjonstekst e.l. som en tar ansvar for. Samme person har også ansvaret for å skrive et referat fra dagen og legge dette ut både på bloggen vår og facebook samme kveld. Slik vil vi både skaffe oss en nøyaktig logg, bank av ideer, samt reklame for forestillingen.  

Helle tok på seg et forløpig  ca gruppeleder/inspisient ansvar.

Foreløpig plan for uken:

Tirsdag gjør vi alle 10minutter basert på året som har gått.
Onsdag har halvparten forberedt en fysisk oppgave som de vil teste ut på gruppa. Den andre halvparten skal iscenesette en annen i gruppas opplevelse fra året som har gått. I tillegg kommer Jo Adrian som får tid til å gjøre sin 2 minutter og prate om alt som har skjedd siden sist!.
Torsdag bytter vi oppgaver, samt å forberede workshop for sommerskolen “fra Internett til teater”. Ine, Espen, Ingvild og Eldar har ansvaret for workshopen fredag.  Helle, Jo, Ester og Nader jobber med presse/planer/økonomi/tekstbank i tiden som går med til forberedelse og gjennomføring av workshop. Henriette er borte torsdag etter lunsj, fredag og lørdag.

Fredag er det workshop + Produksjonsdag.

Lørdag går vi i gjennom alt materiale vi har produsert i pinsen, samt i uken som er gått og finner ut hva vi vil bevare. Vi forsøker å lage en grov ramme rundt forestillingen, og skisser oss gjennom den fysisk. Etterpå har vi produksjonsmøte og bestemmer hvordan vi skal benytte neste uke.

Så gikk vi hånd i hånd til polet, før vi steg opp på taket til faren til Helle. Vi spiste endel, snakket mye og la mange mere eller mindre gode slagplaner for de nærmeste ukene.
Følg med!


Helle

1 kommentar:

  1. Følger med. Dette kan bli et viktig "dokument" som kan lede teatret inn på noen nye veier. Stå på og Tvi - Tvi!

    SvarSlett