Sted: KHiO
Tilstede:
Henriette Faye-Schjøll
Ester Marie Grenersen
Ine Marie Wilmann
Ingvild Holthe Bygdnes
Helle H. Haugsgjerd
Espen Klouman Høiner
Nader Ivar Khademi
Eldar Skar
Jo Adrian Haavind
Ester Marie Grenersen
Ine Marie Wilmann
Ingvild Holthe Bygdnes
Helle H. Haugsgjerd
Espen Klouman Høiner
Nader Ivar Khademi
Eldar Skar
Jo Adrian Haavind
Fraværende: Olec Ertvaag og Hanne Skille Reitan
Jo’s 2 minutter (fra
inspirasjonsgave)
Jo hadde møtt opp tidlig og forberedt rommet for hans 2
minutter (holdt på i 2timer faktisk…), Han ville gjerne starte dagen med denne.
Vi andre ventet utenfor. Han ba om to frivillige, som ble Henriette og Espen.
Vi andre gikk inn og satte oss på en stol rekke foran en slags hinderløype med
små trapper og platå. Mellom to platåer var et lite ”fall” ned til gulvet med
en vifte som blåste oppover. Espen og Henriette entret rommet med klatrehjelm
og tursekk, samt alpint-briller dekt med papir som blindet dem. Lyset ble
skrudd av og et vindkontentum lød over anlegget. De tok seg kronglete gjennom
løypa og klarte ganske imponerende og støttende å hjelpe hverandre over
”juvet”. Ester, som hadde gitt Jo inspirasjonsgaven som førte til oppgaven, var
imponert av Jo’s løsning av oppgaven/inspirasjonen, som visstnok var en
tv-serie om noen fjellklatrere.
Flere blir inspirerte og noen foreslår å starte
forestillingen vår som en ekspedisjon.
Ord for dagen
Eldar leser opp et innlegg i ”Filologen”, et allmenkulturelt
tidsskrift for Humanistisk Fakultet ved UiO. Overskriften er
”Seinfeld-syndromet” og er skrevet av en frustrert, oppgitt og sint, men
underholdende skribent, som mener samfunnet er for opptatt av de små
meningsløse og banale tingene, og at pressen er med på denne fordummingen. Pressedekningen
og engasjementet rundt stabbur-saken til statsråd Haga var dråpen i begeret i
følge teksten. Det å være et tenkende menneske straffes, mener han, og går så
langt å si at Sokrates giftbeger for 2500 år siden godt kan sammenlignes med
moderne psykiateres medisinering av enkelte individer. Han avslutter med å si
at han har skjønt at han ikke er ”folk flest”, og at hvis man skal klage bør
man gjøre det litt mer ”raffinert”.
Espens tolkning av Ines 10minutter
Espen viser sin tolkning av Ines 10-minutter. Det er tre
store ballonger på scenen, han kommer inn med en fjerde ballong, koser med den
og dytter den ut av rommet som et farvell. Google-translate kommer på anlegget
og fremfører den første delen av teksten i Ines og Saras ”Lykkelig til mine
dagers ende”, imens leker Espen med ballongene og jobber HARDT for å holde alle
tre i luften samtidig, uten at de treffer bakken. Og det må vel kunne sies at
han greier det imponerende lenge til tider.
Oppgave fra Helle
Vi skrev i tur og orden to lapper hver i forskjellige
kategorier med ting vi ville ha med i forestillingen, alt fra fysisk, tekst,
til musikk og rekvisitt, bilder/opptak etc. Vi la lappene i grupper etter
kategori ut på gulvet. Vi fikk gå en runde og studere hva de andre hadde
skrevet, deretter ba Helle oss sette sammen forestillingen vår ved hjelp av
disse lappene, og sette de sammen på midten av gulvet, slik at de dannet en
helhetlig konstruksjon/oversikt. Vi jobbet med å konstruere og sette sammen
imens ble det spilt musikk fra Spotify. Musikken stoppet og vi gikk nærmere for
å skue vårt kunstverk. Konstruksjonen så ut som et slags tre.
Vi gikk gjennom hver enkelt lapp fra starten/bunnen av dette
”forestillingstreet”, og kom etter hvert inn på at det hadde vært interessant å
kartlegge og føre statistikk på vårt eget følelsesregister gjennom perioden. Flere kjenner folk
som er glad i statistikk og Powerpoint-jobbing, kanskje gøy å ha en sånn
oversikt av hver enkelt, og som gruppe, i forrommet før forestillingen?
Noen kommer opp med en idè om å ha en trailer eller
reklamesnurt om det planlagte ”Nesodd-spelet”. Iscenesette oss selv på video
som klisjéfylte karakterer i ekte spel-ånd. Kanskje ta opp selve samtalen om
teaser-ideen og skrive den inn på en eventuell end-credits på forestillingen?
Espen kan fortelle at han var på radio i P2 i går og leste
novellen sin ”Erling K. Hansen – skuespilleren som berørte sitt publikum”, og
at han etterpå fikk god respons, pluss to nye fans: en gammel dame som rynket
på nesen ved aldri å ha hørt navnet hans, og en gammel professor i teater som
var interessert i å ha ham med på et prosjekt om dannelse. Ine får ut i fra
dette en idé om å ha en slags radio-dramaturgi i forestillingen. Noen snakker
om et uttrykk inspirert av Nord-Koreansk propaganda plakater. Det å ”søka fara”
diskuteres og vi kommer inn på det å ta risiko, risikoen i å være seg selv
sammen med andre. Å gi seg hen i et fellesskap i et samfunn hvor ”.. det
private har blitt politisk.” Og derfra diskuterer vi
kjendiskvinne-naken-posing-debatten, samt problematikken, og: ”jeg tar kontroll
over min egen seksualitet”-retorikken.
Eldars tolkning av
Henriettes 10minutter
Alle satte seg på gulvet og Eldar spilte gitar og sang en
nyskrevet tekst basert på Henriettes 10minutter. Henriettes møte med en av
teaterinstitusjonene ble presentert med enkle vers med påfølgende enkle og noe
humoristiske enderim. Fremføreren forsøkte å spille på den klassiske, norske
visesjangeren, med vekslende hell.
Låten falt i smak og noen fikk ideer om å inkludere ulike
måter å gjenfortelle opplevelser/erfaringer fra vårt foregåtte år, i
forestillingen. En sang, for eksempel, kunne fortalt historier flere har
opplevd gjennom forskjellige vers. Et annet forslag var å bruke Jo’s ærlige
mail til ”HakkeBakke”/Thonland og fremføre den i sann ”Lindås”/Eirik
Fauske-style. Dvs: skrive teksten live via data overført på storskjerm, direkte
foran publikum, og rette opp eventuelle feil/ombestemmelser – slik at man ser
prosessen til forfatteren. Esters tilstandsrapport fra bloggen ble også
foreslått.
Espen kom med en oppfordring om felles oppgave: å ta vare på
og lete frem ulik dokumentasjon av våre tidligere prosesser som klasse. Sms’er
ble foreslått som interessante kilder, for eksempel tilbakemeldinger og
kompliment vi har sendt hverandre etter å ha sett ulike forestillinger personer
i gruppa har spilt i. Samt tekstlig, personlig materiale vi har ført opp.
Noen foreslo å ha med en farse-del i forestillingen som
gjenforteller episoder vi har opplevd i arbeidslivet i en skarp sjanger.
Imaginære dører ble umiddelbart parodiert, folk ble ivrige og desibelnivået
steg.
Vi diskuterte videre med utgangspunkt i ”forestillingstreet”,
og her er noen ideer som dukket opp:
-Iscenesette Esters tekst (på I-phone) fra ”Gjøkeredet”-perioden.
–Iscenesette oss selv som en radikal undergruppe som gjennomførte ”Rotte-stuntet”
mot teatersjefene, og at det etter hvert kommer frem at det var gruppa som også
hadde sendt Nader trusselbrev. –”Hemmelighets-krematoriet”: store hemmeligheter
som diskuteres og holdes skjult for allmennheten. Mer og mer informasjon holdes
skjult og tilslutt sier man ikke ”hei” pga. ekstrem tilbakeholdelse – vise til
makthierarkiet i norsk teater. –Ingen 4.
vegg/aldri titteskap. –Skuespillere i kunstneriske prosesser som er fulle av
nevroser – hva er min nevrose, og hva er din? Smitteeffekt. –Teatrene har ulike
spesielle leseprøvetradisjoner, er de morsomme å se på?
-Bruke flashmob i forestillingen med låten ”Ain’t no
mountain high enough”. –Benytte Æsops fabler som allegorier I forestillingen. –Spille
av lyd av folks forventninger til forestillingen. –Kai Johnsen kommer inn på
scenen som vaskehjelpen ”Mossa”.
Vi viste Ingvild flashmob-videoen på youtube, som hun ikke
fikk sett fra første workshop.
Ine fortalte at Pia Maria Roll har uttrykt sitt engasjement
i prosjektet vårt og anbefalt at vi burde se opptaket fra ”haste”-seminaret som
ble initiert av ulike teatersjefer, etter våre skriv og seminar i fjor. Vi vil
bli inspirert og enda mer engasjert i å gjøre forestillingen hvis vi ser den,
ifølge henne. Vi brukte ikke lang tid på å bestemme oss for å gjøre nettopp
dette en kveld hos Espen, med ”no’tacos”.
Vi diskuterte hvorvidt vi ville ha logo og Espen skulle høre
med broren sin som visstnok kan slikt. Helle trakk frem buttons og t-shirts
også, kanskje med teksten ”Søka fara” på. Og også om vi burde sette av penger
til en Spel-pott (Nesoddspelet). Helle leste opp resten av lappene i treet før
vi begynte å samle inn alle lappene i sin naturlige gruppering.
Ingvild leste opp Mariken Halles tekst ”Jeg vet ingenting”.
Ines tolkning av Jo’s
10minutter
Ine satte seg foran mac’en på scenen og iscenesatte Jo’s
årsoppsummering gjennom fysiskuttrykk og musikk. Mye dynamikk både i fysisk uttrykk
og lyd. Fra høy entusiasme med sunn skepsis til kjedsomhet og stille venting,
tilbake til stor entusiasme og spilleglede. Det hele avsluttet i en imaginær
limo-tur til Island med Hollywood-faktor.
Esters tolkning av
Eldars 10minutter
Vi la oss i en klassisk Hanne Riege- ring, med hoden vendt
innover, mens Ester fremførte en slags improvisatorisk, auditiv
radio-performance, inspirert av Eldars perverse oppfatning av ”kunst”. Vi ble
presentert for en slags lokal undergrunns radiosending (Radio Molde), med klar
hang til alien konspirasjonsteorier. Radioverten fra Trondheim(!) intervjuet en
lokal kjenning, fra Bergen(!!!), av et ukjent radiosignal-melding fra det ytre
rom. Meldingen var av type: røverspråk fra det ytre rom, og kjenningen kunne
fortelle at dette var en melding fra Eldar Skars slektninger. Eldars
slektninger hadde visstnok for 200 år siden stiftet bekjentskap med romvesener
og født hybrider som kom med en ganske så rørende melding tilbake til jorden.
Kort fortalt: at Eldar har opparbeidet seg mer kunnskap og klokskap enn sine foreldre,
og at han er forelska. Performancen var faktisk ganske så rørende, spesielt når
den avsluttet med Spice Girls’ ”2 become 1”.
Vi gikk etter hvert over i en kjærlighetsnostalgisk fase og
begynte å høre på musikk fra ungdomstiden. Helle fikk høre Brian Adams, og da
var det gjort……………………………...............................
……………………….Okei.
Jo viste youtube-klipp
fra en musikkvideo, ”Run boy run”, som er et visuelt og auditivt mesterverk.
Videoen har en klar link til opprør og menneske vs. Institusjon.
Vi diskuterte videre hvorvidt ”Ett år etter” er en
god/dårlig tittel for forestillingen vår. Noen mente den klart kan oppfattes
feil og automatisk trekke mot 22. juli-assosiasjoner. Andre mente vi kunne
unngå dette.
Hannes dialog på bloggen, ”Fra internett til teater – å herregud!”,
ble lest opp som avsluttende ord for dagen.
Vi var slitne og tunge i hodet. Til og med Espens Mac var
sliten, og hadde allerede selvdiagnostisert seg selv og foreslått medisinering
gjennom forslag, presentert som SPAM.
Dag 4 ferdig.
Eldar Skar
Hei. Jeg leser bloggen deres og synes det er veldig spennende å følge prosessen. Så kult at dere tør å være så åpne. Lykke til videre, gleder meg til å se forestillingen. Hilsen Julie
SvarSlett