onsdag 21. desember 2011

Händelse vid butik

Utafor H&M ved Stortorvet: Jeg og søstra mi handler julegaver, er slitne og synes synd på oss selv. Opp mot det ene butikkvinduet sitter det en mann og tigger penger. Han er uflidd, har lite klær. På Stortorget har Coca-cola en stor stand der de deler ut brus, de fremmøtte kan se seg selv på storskjerm og det spilles "Feed the world/Do they know it´s christmas time at all?". Jeg blir kvalm. Vi går inn på H&M og kommer ut igjen med lue og ullsokker til mannen foran butikken. Vi sier: Vi har kjøpt lue og sokker til deg! Han sier: Å. Nei, det trenger jeg ikke. Vi sier: ... Men ... Søstra mi sier: Det er en julegave? og du har jo ingen sokker. Han sier: Nei, jeg bruker ikke sokker. Jeg liker ikke det. Jeg vil ikke ha det, jeg vil ha penger. Vi lyver og sier: Vi har ikke småpenger. Vi sier God jul. Vi går.

1 kommentar:

  1. Alle kontraster er ikke så ille som de ser ut til, og noen er verre...Som rik nordman kommer vi gjerne til kort ved å tro at vi kan hjelpe. Hjelpe burde vi selvfølgelig, men man lever i forskjellige verdner...min ulykke er ikke nødvendigvis andres, og visversa...d samme gjelder lykke..og jeg har nettopp oppdaget at noen venner kan man bare ikke hjelpe..men man kan kanskje lytte

    SvarSlett