Referat 27.juli
Tilstede:
Jo, Espen, Ine, Ingvild, Ester, Helle
Eldar, 4 min forsent
Henriette, 8 minutter for sen etter å ha trent! Måtte tørke håret og gamblet på det akademiske kvarter.
Nader kom etterhvert. Han forsov seg!
Fraværende
Hanne Stiklestad
Olec Pornovaag
Jo har mottatt en mail fra Dramatikkens hus. De virker i dette øyeblikket ganske vanskelige, men de prøver å finne ut av det. Stemningen er hyggelig.
Kulturnytt i NRK er interessert.
Det klappes
Helle vil ha Ord for dagen. Men Nader er ikke kommet. Espen syns det er vanskelig. Helle er uenig. Vi skjerper inn på det akademiske kvarter.
Vi ringer Nader. Han sover. Da blir det ord for dagen nå.
Ord for dagen
"Råd til Irakiske kvinner" av Martin Crimp, oversatt på oppfordring fra oss av Demian Vitanza.
Vi er enige om at han har gjort en meget god jobb.
Vi diskuterer hvor denne teksten passer inn og hvordan vi vil bruke den.
Kan vi bruke talekor og koreografi? La det hele velte ut som en overdådig tale til menneskeheten!! Vi vil at teksten skal være messende. Den må begynne alminnelig, kanskje kan man starte med å fortelle at denne teksten har vi fått tilsendt og at det bygger seg opp(naturlig nok), fra det hverdagslige til det dramatiske.
Vi diskuterer rettigheter..Hva om vi får nei?
Henriette finner en uttalelse fra en journalist som har anmeldt bl.a teksten "Råd til Irakiske kvinner". Kanskje vi skal lese dette som en oppfordring til publikum/folket.
Drama out of a crisis
http://www.guardian.co.uk/stage/2003/apr/10/theatre.artsfeatures
Vi diskuterer om sensur av teater i andre land. Vi merker merkelig nok at vi, i norsk teater, gjerne sensurerer oss selv.
Vi snakker om den reelle risikoen Nationaltheatret tok med forestillingen, "Papirløse flyktninger". Det skrytes. Var vel strengt tatt ikke teatret selv som tok initiativ, men det skrytes alikevel.
Uttalelse av Venstreleder blir snakket om. Sitat Trine Skei Grande:
"Helleland mener teaterstykke om papirløse undergraver norsk asylpolitikk. Skulle tatt seg ut at norske teaterscener kritiserer makta."
Vi plikter å skrive på facebooksiden vår at vi er støttet av dramatikkens hus, kulturrådet, FFUK
Dagens sitat
HVA, ER DET FREDAG I DAG??? HVA?? -sitat Espen. Trodde det var tirsdag, kanskje onsdag.
To uker til premiere.
Vi har fått mail fra Kai Jonsen. Det er usikkerhet om budsjette vårt. Vi får litt noia og prøver å finne mailkorrespondanse som kan bevise at vi har alt på vår side. Det finner vi ikke!!!
Nader ankommer og lover å ta med kake neste uke, og Nader sier han skal være 5 min før tida hver dag fra nå av...Vi gleder oss til kaka
Helle og Jo går på "kontoret". Vi stiller spørsmål til hvor kontoret vårt er. Jo konkluderer med at kontoret er forberedelsesrommet vårt.
Liturgi
Ingvild leser hva Liturgi opprinnelig betyr. Ordet er gresk og betyr folkets gjerninger/ offentlig arbeid. Dette passer veldig bra
Ine prøver å sette ting i sammenheng. Hun springer fram og tilbake, mens Espen skriver på en flippover så blekket spruter, Jeg får ikke med meg så mye, men tror dette er veldig viktig. Det virker ihvertfall sånn.
Gruppen deles. Det foregår mange diskusjoner. Referenten kjefter på gruppe og sier vi må holde oss til en diskusjon. De som vil snakke om noe annet må gå ut. Gruppen samler seg om tematikken struktur på forestillingen.
Der kom den:
Det hoppes og sprettes!
Vi ser et hull i veggen
Individ
Klassen
Teatret
Samfunnet
Vi har funnet tilbake til det vi startet med i søknaden vår.
Vi måtte bare oppdage det først
Det føles godt
Det enkle er ofte det beste
Kl er 12:16
Vi tar pause. Alle springer på Subway for å kjøpe seg dagens bite! Tunfisk!! Hurra
Vi er tilbake kl 13:09
Espen fiser bak pianoet og får kjeft av gruppa for å komme tilbake fra kroken for fort.
Vi snakker om at noen teaterinstitusjoner kan virke som et ferieparadis i forhold til frigruppene for noen skuespillere...det er interessant. Sånn burde det vel ikke være? Har man mulighet til å ta mer ansvar som skuespiller i visse produksjoner på institusjonene?
Vi diskuterer vårt forhold til en spesiel sang. Ellinors Vise. Det er vel et kjent faktum at folk har et underlig forhold til denne perlen av en hymne! Gruppen er uenig om hvordan den sangen skal tolkes. Vi hører noen versoner og ler og gråter om hverandre.
Vi jobber med starten av forestillingen
Vi har mange forslag
Herregud
Altfor mange forslag
Kanskje forestillingen bare trenger å består av begynnelser?
Espen leser definisjonen av syndsbekjennelsen. Vi innser at vi alle har syndet, men vi er enig om at synd også kan være positivt! Livet er jo en bøtte med erfaringer!
Vi snakker om en midtdel
Teksten til Ole Johan Skjelbreds, Min idealskuespiller, trekkes fram. Hva om Nader, som er fast annsatt, sier denne?
Det argumenteres i hytt og gevær og mange synspunkter kommer frem. Vi begynner å gjenta oss selv...
Consensus er nådd!!
Stikkord til overganger:
Åpent, men avklart
Det er ekstremt vanskelig å skrive et spennende referat under denne fasen av prosessen!!!
Vi tar 10 minutter pause. Vi ender opp med å snakke om Trøndelag teater, og jeg er usikker på om den pausen var en ordentlig pause.
Dramatikkens hus ringer og sier at dette kommer til å ordne seg. Vi blir veldig glade, men produsent Helle blir så glad at hun tar på seg av å være gruppas eget fyrverkeri. Det er vakkert. Det er overalt.
Dagens sitat 2
"Helle alvord i dem, mens de ler..."- Ester
Det blir lest opp noen dikt skrevet av Henriette. Her er ett av dem.
Vi innser:
allerede, paradoksalt nok, at vi mest sannsynlig ender opp med å kutte halvparten av ideene våre! Alikevel føles det som vi ikke har nok...
Vi synes:
det er vanskelig å bli belastet med begrepet "Poor little rich kids!" Men vi innser at vi til en viss grad er det, så kanskje vi ikke skal være så redd for begrepet og heller bruke det til noe.
Vi vurderer:
å kjøpe spybøtter til publikummet....
Vi avslutter!
Henrietter konkluderer med at teaterfolk lever på chilinøtter og øl!
Det sklir fulstendig ut....masse flyvebriller!
Vi avslutter en gang til!
Alt godt
Hilsen Ingvild
Tilstede:
Jo, Espen, Ine, Ingvild, Ester, Helle
Eldar, 4 min forsent
Henriette, 8 minutter for sen etter å ha trent! Måtte tørke håret og gamblet på det akademiske kvarter.
Nader kom etterhvert. Han forsov seg!
Fraværende
Hanne Stiklestad
Olec Pornovaag
Jo har mottatt en mail fra Dramatikkens hus. De virker i dette øyeblikket ganske vanskelige, men de prøver å finne ut av det. Stemningen er hyggelig.
Kulturnytt i NRK er interessert.
Det klappes
Helle vil ha Ord for dagen. Men Nader er ikke kommet. Espen syns det er vanskelig. Helle er uenig. Vi skjerper inn på det akademiske kvarter.
Vi ringer Nader. Han sover. Da blir det ord for dagen nå.
Ord for dagen
"Råd til Irakiske kvinner" av Martin Crimp, oversatt på oppfordring fra oss av Demian Vitanza.
Vi er enige om at han har gjort en meget god jobb.
Vi diskuterer hvor denne teksten passer inn og hvordan vi vil bruke den.
Kan vi bruke talekor og koreografi? La det hele velte ut som en overdådig tale til menneskeheten!! Vi vil at teksten skal være messende. Den må begynne alminnelig, kanskje kan man starte med å fortelle at denne teksten har vi fått tilsendt og at det bygger seg opp(naturlig nok), fra det hverdagslige til det dramatiske.
Vi diskuterer rettigheter..Hva om vi får nei?
Henriette finner en uttalelse fra en journalist som har anmeldt bl.a teksten "Råd til Irakiske kvinner". Kanskje vi skal lese dette som en oppfordring til publikum/folket.
Drama out of a crisis
http://www.guardian.co.uk/stage/2003/apr/10/theatre.artsfeatures
Vi diskuterer om sensur av teater i andre land. Vi merker merkelig nok at vi, i norsk teater, gjerne sensurerer oss selv.
Vi snakker om den reelle risikoen Nationaltheatret tok med forestillingen, "Papirløse flyktninger". Det skrytes. Var vel strengt tatt ikke teatret selv som tok initiativ, men det skrytes alikevel.
Uttalelse av Venstreleder blir snakket om. Sitat Trine Skei Grande:
"Helleland mener teaterstykke om papirløse undergraver norsk asylpolitikk. Skulle tatt seg ut at norske teaterscener kritiserer makta."
Vi plikter å skrive på facebooksiden vår at vi er støttet av dramatikkens hus, kulturrådet, FFUK
Dagens sitat
HVA, ER DET FREDAG I DAG??? HVA?? -sitat Espen. Trodde det var tirsdag, kanskje onsdag.
To uker til premiere.
Vi har fått mail fra Kai Jonsen. Det er usikkerhet om budsjette vårt. Vi får litt noia og prøver å finne mailkorrespondanse som kan bevise at vi har alt på vår side. Det finner vi ikke!!!
Nader ankommer og lover å ta med kake neste uke, og Nader sier han skal være 5 min før tida hver dag fra nå av...Vi gleder oss til kaka
Helle og Jo går på "kontoret". Vi stiller spørsmål til hvor kontoret vårt er. Jo konkluderer med at kontoret er forberedelsesrommet vårt.
Liturgi
Ingvild leser hva Liturgi opprinnelig betyr. Ordet er gresk og betyr folkets gjerninger/ offentlig arbeid. Dette passer veldig bra
Ine prøver å sette ting i sammenheng. Hun springer fram og tilbake, mens Espen skriver på en flippover så blekket spruter, Jeg får ikke med meg så mye, men tror dette er veldig viktig. Det virker ihvertfall sånn.
Gruppen deles. Det foregår mange diskusjoner. Referenten kjefter på gruppe og sier vi må holde oss til en diskusjon. De som vil snakke om noe annet må gå ut. Gruppen samler seg om tematikken struktur på forestillingen.
Den geniale ideen lar venter på seg.
Det skravles!
Der kom den:
Det hoppes og sprettes!
Vi ser et hull i veggen
Individ
Klassen
Teatret
Samfunnet
Vi har funnet tilbake til det vi startet med i søknaden vår.
Vi måtte bare oppdage det først
Det føles godt
Det enkle er ofte det beste
Kl er 12:16
Vi tar pause. Alle springer på Subway for å kjøpe seg dagens bite! Tunfisk!! Hurra
Vi er tilbake kl 13:09
Espen fiser bak pianoet og får kjeft av gruppa for å komme tilbake fra kroken for fort.
Vi snakker om at noen teaterinstitusjoner kan virke som et ferieparadis i forhold til frigruppene for noen skuespillere...det er interessant. Sånn burde det vel ikke være? Har man mulighet til å ta mer ansvar som skuespiller i visse produksjoner på institusjonene?
Vi diskuterer vårt forhold til en spesiel sang. Ellinors Vise. Det er vel et kjent faktum at folk har et underlig forhold til denne perlen av en hymne! Gruppen er uenig om hvordan den sangen skal tolkes. Vi hører noen versoner og ler og gråter om hverandre.
Vi jobber med starten av forestillingen
Vi har mange forslag
Herregud
Altfor mange forslag
Kanskje forestillingen bare trenger å består av begynnelser?
Espen leser definisjonen av syndsbekjennelsen. Vi innser at vi alle har syndet, men vi er enig om at synd også kan være positivt! Livet er jo en bøtte med erfaringer!
Vi snakker om en midtdel
Teksten til Ole Johan Skjelbreds, Min idealskuespiller, trekkes fram. Hva om Nader, som er fast annsatt, sier denne?
Det argumenteres i hytt og gevær og mange synspunkter kommer frem. Vi begynner å gjenta oss selv...
Consensus er nådd!!
Stikkord til overganger:
Åpent, men avklart
Det er ekstremt vanskelig å skrive et spennende referat under denne fasen av prosessen!!!
Vi tar 10 minutter pause. Vi ender opp med å snakke om Trøndelag teater, og jeg er usikker på om den pausen var en ordentlig pause.
Dramatikkens hus ringer og sier at dette kommer til å ordne seg. Vi blir veldig glade, men produsent Helle blir så glad at hun tar på seg av å være gruppas eget fyrverkeri. Det er vakkert. Det er overalt.
Dagens sitat 2
"Helle alvord i dem, mens de ler..."- Ester
Det blir lest opp noen dikt skrevet av Henriette. Her er ett av dem.
Jeg vil be om tilgivelse
for
at jeg stilte meg
en meter for langt
frem
på scenen
slik at du opplevde
å bli spilt
innover
men hadde
du
gitt meg en sjanse
kunne
vi
kanskje
fått til
noe
fint
for
at jeg stilte meg
en meter for langt
frem
på scenen
slik at du opplevde
å bli spilt
innover
men hadde
du
gitt meg en sjanse
kunne
vi
kanskje
fått til
noe
fint
Vi innser:
allerede, paradoksalt nok, at vi mest sannsynlig ender opp med å kutte halvparten av ideene våre! Alikevel føles det som vi ikke har nok...
Vi synes:
det er vanskelig å bli belastet med begrepet "Poor little rich kids!" Men vi innser at vi til en viss grad er det, så kanskje vi ikke skal være så redd for begrepet og heller bruke det til noe.
Vi vurderer:
å kjøpe spybøtter til publikummet....
Vi avslutter!
Henrietter konkluderer med at teaterfolk lever på chilinøtter og øl!
Det sklir fulstendig ut....masse flyvebriller!
Vi avslutter en gang til!
Alt godt
Hilsen Ingvild
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar