mandag 23. juli 2012

PRØVEDAG 7


Ester åpner med Ord for dagen hentet fra boken Catching the big fish fra David Lynch, hvor han deler litt av sin livsvisdom. Etterpå diskuteres mr. Lynchs tilsynelatende religiøse forhold til meditasjon.

Nader, forrige sessions referatforfatter, angrer på at han ikke nevnte vedkommende som sendte oss motivasjon og vil inn og endre referatet slik at hun kan få navnet sitt med der. Dette starter en liten dikusjon hvorvidt folk kan skrive seg inn i referatet, gjennom å melde seg på i prosessen-du henvender deg til oss, vi skriver referat, du nevnes, og dermed er du en del av denne «forestillingen», som referatene nå nesten er-noen synes det er morsomt, noen er redd for at folk ute skal bli redd for å melde seg på fordi de ubønnhørlig havner i referatet. Vi ble enige om alltid å be om tillatelse til å bruke navn på de som skal nevnes i referatet, slik at ingen trenger reservere seg for å ta kontakt med oss om de har noe de ønsker å bidra med.

Ine melder at hun og Ester trenger tid til å gjøre ferdig dronningintervjuene.Espen melder inn at han fikk intervjuet sine foreldre i går. Det ble desverre ikke så morsomt som han hadde håpet på. Men det ble derimot ganske fint. Og litt morsomt. Viss man tok med pausene mellom foreldrene, der det -i følge Espen- utspant seg en subtil kamp om å levere det mest spennende svaret.

Vi skjærer gjennom. Peiler oss inn på forestillingen vår, og dagens arbeid.Ine foreslår at hun og Ester går på Liebling for å jobbe med intervjuene. Ester er enig. Det går et sukk gjennom «forsamlingen», eller gruppa da, og vi blir enige om at alle kan få komme seg ut av huset en liten stund i dag.

Ingvild leser en tekst. «Natta». Av en tidligere teaterkritiker. Den handler om en skuespiller som opplever angst på scenen og glemmer teksten.Ine leser en tekst. Utdrag fra angsten et sjela. Michael Fassbinder. Ester foreslår at vi bare kopierer situasjonen da den er så bra og passer til alt. Ingvild foreslår at den gruppen som ser på dem er publikum. Jo foreslår at vi bare deler ut alle replikkene mellom oss. Vi må gå på gulvet og teste, samt klistre teksten opp i stort på veggen slik at vi husker at vi ønsker å bruke den. Store hvite ark på veggen er dessuten:-morsomt og-motiverende.

Ine ber om å få lese Wikipedia sin definisjon av frykt. Det får hun. Vi lurer på om vi skal bruke Google-dama til å framføre teksten. En bedre idè er at Google-dama brukes til tekster som er det motsatte av fakta, tekst med emosjonelt innhold. 

Helle fastslår at vi trenger TUSJ. (Uten tusj er ikke hvite ark på veggen morsomt og motiverende).

I fravær av tusj løser fokuset seg opp. Helle går for å hente noe i resepsjonen(kanskje en tusj?). Ingvild ber Jo om hjelp til ett eller annet på datamaskinen. Eldar forteller om et eller annet og Google translate og noe ulovlig.

INE tar ansvar og skjærer gjennom. Ester og hun skal gjøre intervjuene ferdig. Hva skal de andre gjøre? Hvem tar ansvar for farsen? Henriette melder seg på.

HELLE er tilbake. Eldar leser en tekst. Generation me. Vi diskuterer at idèalet i dag er å realisere seg selv, og å lykkes. Og det at det settes veldig lite spørsmål til denne måten å leve på, fordi dette er målet.
Noen finner det interessant i forhold til gruppa. Gruppa vår er et minisamfunn. Minisamfunnet vårt er ikke en lukket krets blir det påstått. Proteksjonisme, kontra forholde seg til verden. Og hvordan forholder man seg til verden?

REFERENTEN går på do. Når hun kommer tilbake skravles det fremdeles.Mens referenten var på do tok en annen ansvar og skrev ned følgende:«Vårt fellesskap oppleves som svelgbart for oss fordi det er fleksibelt.»

FEMINISMEN diskuteres. Hvor har det blitt av det kollektive i det? Nå er det hver feminist for seg. Selvrealisering er viktigere enn feminismen.

Dagens tredje forsøk på å skjære gjennom kommer. Fokusere konkret på forestillingen noen timer? Ja. Eldar vil gjerne opp på gulvet. Espen vil ned på Deichmannske og lete etter tekster. Det vil forresten Eldar også. Folk gjør ulike forberedelser før vi skal dele oss.

Så vil Espen lese en liten tekst. Den er fin og handler om en skuespiller som mister talentet sitt.

Så går vi alle for å jobbe hver til vårt, i ulike konstellasjoner av èn eller flere.

Men først må vi snakke litt om hvor lenge vi skal jobbe i dag. Det er viktig at vi planlegger hvilke dager vi skal jobbe lenger enn til klokka fem, slik at vi unngår kjedelig utmattethet og at vi blir leie av hverandre. I morgen skal vi jobbe til syv, da slutter vi fem i dag. Konsensus.

Litt koselig småprat og sorling følger. Det er ikke så lett å finne punktet der vi skilles. Henriette forteller litt fra bryllupet hun har vært på. Alle følger med og sier åååh ved flere tilfeller. Så dør samtalen sakte ut.

Stille et lite øyeblikk.

Så går vi endelig hvert til vårt. Klokken er 1203.


Klokken er 1446.
Tilbake rundt bordet. 
Småprat mens vi venter på å bli full gruppe.


Utdrag fra småprat:
A: Det er så pinlig at jeg var helt blank når jeg skulle ha sånn stemmeoppvarming på teatret. Måtte vente til stemmepedagogen kom liksom. Huska ingenting fra skolen.
B: Hehe.
A: Det er en sånn fin scenografi(viser fram et bilde i et magasin til B).
C: Nå er de gutta på vei når som helst. Med gull i sekken visstnok. De måtte bare fikse noe.
B: Bra.
D: Hm. Skal jeg...koke litt vann? I tilfelle det er noen som har lyst på no kaffe når de gutta er tilbake?
B: Ja!
C: God idè.
B: Åh. (Ser på facebook Ett år etter). Det er så koselig at en jeg ikke har kontakt med lenger fra NISS faktisk har vært inne og like`a bildet av oss hvor vi jobber på gulvet.
A: Haha. Det er fint.
E: Hvordan går det med farsen?
F: Det er vanskelig. Vi prøver å improvisere men det går rett og slett ikke an og improvisere fram en farse. Det er morsomt for å få idèer og sånt liksom, men så mÅ vi over på avtale, vi bare må det.
E: Ja. Vær skruppeløse. Velg ut de lappene med de sitatene dere synes er bra og kast resten. Bare kast det.
C: Se! I can beat the system! (Viser fram koppen sin).
E: Du ser at det står I canT beat the system.
A: Åå. Gledesdreper.
C: (Ser på koppen). Ikke for dyslektikere! I can beat the system.
A: Åh. Jeg har hatt mange fine gullkorn som dyslektiker. Det morsomste er når jeg begynner å tulle med Shakespeare. Husker èn der «Husk og fest bildet til den du elsker» ble til «Husk og fest bilbeltet til den du elsker». Haha! Ja den var god.
C: Ja. Haha.
F: Det er jo mye bedre.
E: Ja. Spesielt bilbelter på Shakespeares tid liksom. Alle: hahaha.
C: Ja. Jeg har også en episode fra det der. Jeg husket rett og slett ikke hva jeg skulle si og så prøvde jeg og improvisere der og da.
A: Prøvde du å improviseeeeeere på Shakespeare? Du er gæren.
B: Du, kan jeg låne koppen din?
C: Ja, jeg begynte å improviseeere. blankvers liksom! Ahahahahahahhhaaahha!
F: Ja. Så klart. Jeg trenger den ikke.
C: Det gikk selvfølgelig til helvete. Ahahahahhahahahhahhaha!
A: Ja. Åhahahhhahhah. Åååh. Improvisere på blankvers du. Morsomt.
C: Ja.
Gutta kommer. Med gull i sekken.
G: Hei dere!
Alle: Heihei.
G: Sorry vi er sene. Vi møtte faren din.
F: Hæ? Ja! Han sa han skulle på biblioteket.
C: Har dere vært på hoved-deichmann?
G: Ja.
C: Å så kult! Fant dere no kult?
G: ja. Begynte jo å dukke ned i litt sånne ting da (viser fram Epiktets Håndbok: Om kunsten å leve, og diverse andre interessantheter).

And we´re back! Alle er samlet rundt bordet igjen. Klokken er 1500.

INTERVJU MED UTENLANDSKE SKUESPILLERE-Vi burde ha noe som setter forestillingen vår i relieff.-Vi ønsker å intervjue profesjonelle skuespillere fra andre land. Hvor kan vi komme i kontakt med noen nå midt i fellesferien? Kanskje skuespillerforbundet har noen kontakter?-Det er også mulig å intervjue skuespillere fra Danmark eller Sverige. Hadde vært enda mer interessant å komme seg lenger ut, eller helt ut av Europa.
-Det bestemmes at Espen, Nader og Ester skal finne og intervjue utenlandske skuespillere.

- Jo og Helle oppdaterer litt om kontakten med Dramatikkens Hus. Vi er i skrivende stund ikke sikker på om vi har prøvelokaler i neste uke.Vi diskuterer hvorvidt det er greit at vi skriver dette i referatet. Det er det.

FARSJEGRUPPEN har kommet opp med gull melder de. Men de vil helst snakke litt om det før de går på gulvet. «Prøveveeeegring!» roper Nader og signaliserer til referent om å få det med.

Må det egentlig være en farsje? Eller kan vi lage noe annet morsomt?

Hvordan skrives egentlig farsje? Farse? Fasje? Fasce? Fashje? Faschje? Fashe?


Til slutt går F-gruppen opp på gulvet da de blir minnet om at vi kjører lavterskel-stil i dette prosjektet. Det de har fått til er selvfølgelig mye bedre enn de skulle ha det til, de luringene.
Vi bestemmer oss for å sette av minst halve torsdag til å lage fashie-fisch-farskjen. På forhand må noen mekke et manusforslag. Og så må vi ikke glemme at det er veldig gøy med inn og ut av dører.

Et nytt ord kommer opp: KLASSEMASSEN.
Espen kommer fram til at vi kan, sitat «bruke den derre klassemassen på masse forskjellige måter» sitat slutt.

Nader føler at Espen får i overkant mye skryt for dette gode forslaget men løser det elegant ved å søle kaffe over hele bordet. Beundring erstattes med skrik og virak. Nader høster en del oppmerksomhet og omsorg for en mulig brent hånd.Det bestemmes at all kaffe skal oppholdes og hentes på eget bord.



Det skjæres gjennom. Denne gangen går det på første forsøk. Vi legger en plan for i morgen.

Ester avslutter med noen flere visdomsord fra David Lynch rundt tema FRYKT. Visdomsordene faller i smak og får sågar en plass i vår hellige manusperm. Dette skulle nok Lynchern likt å visst. Møtet er hevet. 

2 kommentarer:

  1. Vil dere ha kontakt med noen unge, mer og/ eller mindre vellykkede, amerikanske skuespillere kan jeg kanskje være behjelpelig.

    SvarSlett
  2. Hei Kari,

    Ja, det ville faktisk være til stor hjelp! Har du noen navn eller annen kontaktinfo, er det bare å sende det på mail til ekhoiner@gmail.com.

    Håper alt står bra til med deg!

    Alt godt - Espen

    SvarSlett