tirsdag 17. juli 2012

Ett år etter - Prøvedag 2

Referat fra 17.7-2012

Tilstede: Ine, Helle, Eldar, Henriette, Ingvild, Nader, Espen og Ester

Fraværende på grunn av jobb: Olec, Hanne og Jo Adrian

Kl er 10
Helle har allerede kjøpt perm og tape
Det var vist ikke særlig populært at Espen prøvde å snike ut printeren til foreldrene i dag tidlig. Vi er altså fremdeles på jakt etter en printer. Vi sender tekster til Ester som printer ut hjemme til i morgen.

Ingvild leser opp ord for dagen på en fantastisk og inspirerende måte:
Profeten av Kahlil Gibran- Om tiden

Vi trekker hvem som skal lytte ekstra godt til hverandre under presentasjonen av hva vi har gjort dette året. (da dette blir en ny oppgav til i morgen) Alle får 10 minutter hver på å gå gjennom året sitt.

Gruppen bestemmer at vi må ha dansesekvens! med fingerbriller:)

Hva vi har gjort i året som har gått
Ingvild:
Rogaland Teater- Pinoccio. Nordland Teater- Timene med Rita, Vårherre snakker ikke dansk i Gildeskål, Hedda Gabler. Egen forestilling-En annen dag. Riksteatret- Fruen fra havet
Henriette:
Herligland. Oslo Nye Teater- Skaff meg en tenor, Postkort fra Lillebjørn, De dødes kjern. Herligland.
Espen:
Dramatikkens hus- Tilbakekomstene. Teater Ibsen, Forsøk på å beskrive det ugjennomtrengelige. Filmprosjektet "En som deg". Trønelag Teater- Gjengangere, Jeppe på Bjerget
Ine:
Teatere vårt i Molde- Blindpassasjer. Egen forestilling- Lykkelig til mine dagers ende. Riksteatret- Anna Karenina, Fruen fra havet

Ester kom etter en natt uten søvn og uten vekkeklokke
Vi tok en kaffe-pause

Helle:
Hunderfossen, Søknadskriving for 4.kl produksjoner, Den nasjonale scene- Mor Coruage, Midsommernattsdrøm, og Ulverock.
Nader:
Dansegruppa The Line. Oslo Nye- Lærere for livet. Nationaltheatret- Twiligth bar, Håndtering i Spokane. Regi på Skatten på sjørøverøyai Fredrikstad

Spisepause

Eldar:
Bygdekommedie. Brageteatret- Når du får tenkt deg om, Den stygge andungen. Teatret vårt i Molde- Til Kongo
Ester:
Prosjektleder på Dinamo PR. Riksteatret- Frøken Julie. Oslo Nye Teater- De dødes kjern

Gjennomsnittet på bruk av tid ble 15 minutter

Stikkord fra de meget interessante, men hoppende samtaleemnene vi hadde i dag.

Folk uten ambisjoner burde ikke jobbe med teater!
Altforofte blir man tvunget til å prestere middelmådig da man jobber med folk som ikke ønsker å utfordres og ikke tørr å gi fra seg lederannsvar.
Man vil til slutt dø som skuespiller hvis man ikke får "mat"
- Hva gjør man som skuespiller når man ikke har noe mål i scenen?
Her hadde vi en lang og hysterisk morsom improvisert sekvens. Bla Sier man, Hei?Hilser man på hverandre, gir man hverandre et nikk? Sier man, Hva gjør vi nå? Eller kanskje man bare må ty til overlevelseinstinktet og spille en villkatt i kullissen??
- Visse teatersjefer burde ta annsvar for sine valg av reportoire og valg av regissører og ikke falle inn på likgyldighetens saftige vannseng

Vi snakker om stemningen på ett viss teater og et viss teater til. Det kommer mange historier fra flere hold. Kanskje vi skal lage et slags eventyr eller fabel som ender med en gammel indiansk saying!!
andre historier
- Historier fra "Jazzreven" om Ender og missunnelse
- "Ikke stå forran meg"- (sagt til en av oss under forestilling da vedkommende hadde glemt at han hadde mikrofon!
- Kjent skuespiller sa til en av oss da han prøvde å si ifra at han følte seg latterliggjort: "Da kan du fortelle at "ved helt navn" har gjort narr av deg" Er  ikke det stas kanskje?
- "Det trenger ikke bli noe, det der"- Teatersjef som ikke bryr seg om det blir en forestilling av det en av oss er blitt satt til å gjøre.
- "Kandidaten tåler ikke ironi/ Kandidaten har ikke blyant"- sagt av kollega
- "Søka fara"- Sagt av instruktør som selv aldri sa ifra, men som under en privat samtale sa at han satte pris på at noen turte, derretter sprang han selv avgårde

Fellesord
Trenger sosial sammhold
Nummenhet
Frykt for publikum-funnet tilbake til gleden til publikum
Dårlig samvittighet rundt kjære
Noen kjærester har kommet til og noen kjærester har forsvunnet
Dårlig kommunikasjon fra teater og film-bransjen, mye hemmelighetskremmeri som virker uforståelig og veldig unødvendig

Morsomme ting som har skjedd under spill
- I dødscenen tar mor opp snytepapir
- Krasjet i dør på forestilling
Her kan vi nok finne fram til mye mer!! Dette kommer vi tilbake til

Form
Vi snakket litt om problemene ved å bruke konkret egne erfaringer i fryten for å bli for navlebeskuende. Vi kom fram til at vi kan være ganske ærlige. Kanskje vi bare skal fortelle våre historier selv eller man kan fortelle hvordan året har vært for en av de andre i klassen. F.eks Espen sier: Det var jo vanlig at jeg ble oppfattet den søte veloppdragene piken som jeg var...(altså at man åpenbart ikke forteller om seg selv, hvis noen ikke forsto det og tenkte at det var vel slik Espen var som barn...det er det forresten ingen som vet noe om)

Nader vil gjerne at vi jobber litt mer sammen. Ikke bare enkeltoppgaver, men kan bruke hverandre mens vi er her. Gruppa er enig.

Ine vil at forestillingen skal ha risiko over seg...Ingvild er enig!! Det viser seg at alle er enige, så får vi se da.

Oppgave til i morgen
Ingvild Skal ha skrevet referat
Helle skal ha skrevet referat fra dagen før
Halve gruppa skal forberede en tolkning av 10.min og vise det de har tenkt. Noe visuelt med tanke på det sceniske
Halve gruppa skal komme med en oppgave vi skal prøve sammen som gruppe på gulvet.
Alle har annsvar for å fylle opp "inspirasjonsboksen" Ta med bøker/musikk/tekster/ting/filmer
Alle skriver ned 2-min sin og sender den til Espen

Ingvild avslutter med Ord for dagen 2
Om arbeide

Kl er 1630

Hilsen
Ingvild

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar