torsdag 9. august 2012


ALT FJERDEKLASSES ER SANT. DAG 21.


Sted:                          Dramatikkens Hus
Tid:                             09.00  - 21.00
Tilstede:                     Ine Marie Wilman
                                  Hanne Skille Reitan
                                  Ingvild Holte Bygdnes
                                  Henriette Faye-Schjøll         (referent)
                                  Helle H. Haugsgjerd
                                  Espen Klouman Høiner        (09.05. Innvilget grunnet Nesoddbåten)
                                  Nader Khademi                    (09.30. Oppstart med støttehjul)
                                  Jo Adrian Haavind               (09.30. Oppstart med støttehjul)
                                  Ester Marie Grenersen        (09.33. Oppstart med støttehjul)
Fraværende:              Eldar I. Molde
                                  Olec T. Røtt                                 
 


1. Etappe
Morgenmøte på benken.                                        
Vi diskuterer kviser på nesen. Alle har.
Ine opplever at det er slitsomt å være så trøtt.
Ingvild derimot vil kjenne på det å sove for lite.
Hun vil leve ut kunstnerklisjeen.
Vi skal se ut som vrak på lørdag.
VI GLEDER OSS TIL Å SE UT SOM VRAK.
Dette vil bli en ny og spennende erfaring for oss.
Hanne kommer.
Hanne får innvilget å koke te.
Vi redigerer Superheltene.
Slutten må være farligere.
Espen kommer, han har lett etter oss inne. Vi satt ute. Det var synd.
Er "What is love” ute av forestillingen?
Nei!
Hva er teksten igjen?

"What is love, baby don´t hurt me, don`t hurt me,
no moa, ...
dadeskuer-de-da.. I don`t know ifudacr...seyle-li-le, sang ifyouge here
lesre-tyty....
..Dadadadadadadada.
What is love"

Vi diskuterer “Wiggiouniverset”.
Nader mener vi kan blande form i alle lagene.
Møter et kollektivt: "FYYYYYY!"
Det er nesten sol. Klokken tikker.
Referenten digger bot-systemet for forsentkomming.
Det funker som ei lita kule.
Ester ankommer 09.33.
"Det blir 15 kroner i bot!"
Referenten får tyn for pengefokuset.
Espen drar en politisk ukorrekt og flat liten fleip.
Undertegnede avstår fra å referere nærmere da dette vil kunne ødelegge
for Espens posisjon som veiviser og premissleverandør for en kunstnerstand
med et skrikende behov for medmenneskelighet.
Nader kjitter teposer på Hanne.
Det ler vi skikkelig godt av.

Vi diskuterer definisjonen av antisemittisme.
Ingvild påberoper seg å sitte med fasiten,
hun har nemlig sjekket det på Wiggio.
Nader mener hun bør bør være litt forsiktig med å tro på alt hun leser på Wiggio.
Vi skoggerler.
Noen foreslår at vi kanskje bør jobbe litt.
Dagens underdrivelse.
Ja. Jo. Joda. JA.
Klassemassen toger inn.


2. Etappe
Vi bedriver litt selvskryt av alle radioopptredenene våre.
Ja, jeg sa alle.
Faren til Ester har sendt en tekstmelding hvor han kaller oss "den nye vinen"
"Vi er den vinen som bestemoren til Ine lagde..."
"Heftig gjæret"  .. "Man lurer på om det er sprit eller vin, lissom."
"Men det er jævelig godt!"
Ester påpeker at det skjer så mye craaazy i sånne kunstneriske prosesser.

Vi går igjennom dramaturgien. Igjen.
Denne ble laget på Lompa sent i går kveld.
Er det en historie man skimter?

Jo leser siste utkast av brevet vårt til Dramatikkens Hus.
Med litt hjelp av en fjerdeklasses jurist har vi ordlyden på stell.
Oversikt og kontroll på tallene.
Fjerdeklasses fingre krysses for at Dramatikkens Hus har det samme.

3. Etappe
Ingvild klipper film. Grovt.
Superheltgruppa dykker ned i mørket.
Hanne setter indre konflikt til musikk
Ester river tårer
Henriette pugger eventyr
Jo bedriver juridisk virksomhet
Helle sorterer sitt liv på lapper
Monica og Edith ankommer
Printeren kjøres hardt.
Noen spiser.
Vi lærer Spel-koreografi.
Ingvild bemerker at hun operere best med et imaginært publikum.


Pause
Det er nesten sol.
Pause over

4.Etappe
Det går et minutt. Noen kommer.
Det går to. Noen flere.
Det går tre. Sistemann på plass.
Referenten håver inn gryn til klassekassen.
Hva skal vi bruke alle disse pengene til?
Nader foreslår at vi kan kjøpe oss mere pause.
Smartass.
Vi blir enige om at det er deilig å ha EN ting i denne gruppa det ikke utvises skjønn på.

Thea Bay ankommer.
Jippi!
Vårt 12 medlem.

Klokken er 13.55
Nader møter seg selv i døra.
En konflikt jeg ikke følger med på

Trommevirvel. Nå skal det skje.
Om fem minutter.
Teknisk gjennomgang.
Lykke til.
Vent:
Øsa er forsinket. Han finner ikke veien over broen til Grønland.
Jeg undres.
Kaos.

Nader :  Skal vi se helt like ut som superhelter?
Ine:        Ingen skal skille seg ut! Det er en uniform.
Nader:   Dette har vi ikke snakket om.
              Det finnes ikke like superhelter!!
             
Kaos.
Hellar tar ansvar.
Orden.
Snakkes på den andre sida`.


Andre sida.
Det tok ikke 4 timer.
Lettelse.
1 ½ time. Med hull.
Vi kan tette. Kutte. Men må også legge til.
Vi mangler overganger. Lydklipp?
Flere filmklipp? Hvilken historie forteller vi nå?
Ikke forsvinn ned i det mørke hullet.
Selvhat er for pyser.
Ingvild sier at skal man få folk til å føle noe må man tørre å ligge litt på eggen
og risikere at det blir dritkleint.
Dette skal det snakkes om over en bedre middag
på taket til verdens blideste ticketmaster, Klaus Hennum.
Det er sol.


5. Etappe

Klaus serverer hjemmelaget pizza på takterrassen.
Fortsatt sol.
Vi går fra begynnelsen.
Vi lurer på om Øsa og Thea opplever at vi viser fingern` til oss selv som vi var i fjor?
Det gjør de ikke.
Heldigvis.

Hanne lufter om hun skal dra på høståpningen til Nationaltheatret.
i morgen mellom 10 og 12.
Gruppa sier at Hanne må velge det hun selv syns er best.
Hanne velger å ikke dra.

Vi får påpakk for at vi på et tidspunkt i gjennomgangen
så ut som et Amatørspelkor.
Ester syns at det er helt topp
ettersom det var akkurat det hun prøvde på.

Kanskje vi burde ha en Superheltvignett.
Øsa mener det bør være noe midt i mellom teater og kryptonitt.
Eldar må lage superheltvignett!
Eldar, leser du dette?

Øsa mener at det er for tidlig å begynne å jobbe med Superheltteksten vår allerede i kveld.
Med tanke på at det i skrivende stund er i underkant av tre dager til premiere,
så virker det absolutt som et fornuftig synspunkt.
Klassemassen klapper.

Øsa spør Ester om det er mulig for henne å spille mer på sex?
Utsagnet trenger ingen videre forklaring.

Undertegnede påpeker at hun med glede diskuterer tematikk og analyse helt frem til premieren,
viktig poeng fra Øsa,
men har et brennende ønske om at det må skje i scenerommet.
Vi må kjenne forestillingen i kroppen,
ikke bare i hodet.
Konsensus i Klassemassen.

Da går vi igjennom kommentarene fra begynnelsen. Sier Øsa.
HVA?
Begynte vi ikke med det for to timer siden?


6.Etappe
Tilbake på Dramatikkens Hus.
Superhero Bootcamp.
Thea tar styring.
Vi er i Zonen.
Det føles tåleligganskegodttilnærmetfantastisk å ha en leder.
En leder er det nye flat struktur.
En leder er det nye alt.
Iallfall i kveld.
Ikke si det til noen.
God natt.

Henriette

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar