Vi har nå spilt 20 av 60 forestillinger av ”En midtsommernattsdrøm”, og det er veldig fint å være på turnè med Riksteatret.
Fjerdeklasses Produksjoner med teater til folket. Dagene fyller seg selv under turneleders kyndige veiledning. Det er som å være på en avansert gruppereise i et merkelig fint, litt slapt parforhold. Vi kjører og kjører, triller kofferter inn og ut, leter etter wifi, legger oss i dresserte senger, stjeler kokte egg fra frokosten og planlegger hva slags takeaway vi skal spise etter forestilling. Et relativt enkelt, svært privilegert liv. Vi trener, leser og kommuniserer med de hjemme. Vi prater konstant om livets små og store spørsmål mens vi jakter på badekar og frisk luft der vi er dumpet av for natten. Vi forsøker å fortrenge ettermiddagstimene hvor mørket faller på og vi alle i stillhet jakter på energien vi vet må komme også i kveld. Vi søker det kollektive fokuset som oppstår i det inspisienten starter forestillingen og dagens høydepunkt er i gang.
Selv
synes jeg kanskje det vanskeligste med å være på turne er å forsvare for meg
selv hvorfor jeg bruker alle døgnets timer på å spille 2 timer teater hver
kveld. Selv om jeg elsker det. Og selv om det denne gangen er en utrolig morsom
forestilling å spille. For å få dette personlige regnestykket til å gå opp skal
mange faktorer på plass. Blant annet bør prosessen være relativt givende og
innholdet av de 2 timene vi skal gi videre til publikum må føles viktig. Eller
gjøres viktig. Da Fjerdeklasses Produksjoner ble spurt av Riksteatret om vi
ville gjøre ”En midtsommernattsdrøm”, snakket vi litt om denne delen av
arbeidet vårt, men kanskje ikke nok. Vi diskuterte mye de kunstneriske og
konseptuelle aspektene, men mindre enn vi pleier hvorfor vi velger å gjøre
akkurat dette - nå. Sakte men sikkert konfronterte vi hverandre med denne litt
ulne følelsen underveis i prøveprosessen.
Turneliv
gir mange timer til å fundere på hvilken virkelighet, hvilken samtid og hvilket
samfunn vi lever i. Og som jeg har
valgt å arbeide i som skuespiller.
Jeg
gleder meg til mer turnè og nye 40 forestillinger, men jeg lurer på om hjertet
mitt tåler flere morgener alene på hotellrom med Listhaug på radioen. Mennesker
av kjøtt og blod blir snakket om som døde tall. 60 millioner mennesker var på
flukt i verden i 2014. Flyktningestrømmen stopper ikke med det første selv om
vi skulle ønske det. I 2015 søkte 31.145 mennesker asyl i Norge.
Utlendingsdirektoratet er forberedt på at opptill 60.000 kan komme i 2016. Uavhengig av hva man mener om hvilke
penger som bør brukes hvor, er dette en realitet. Og det kreves at vi - primært
som medmennesker, men også som samfunn og lokalmiljø, forholder oss aktivt til
dette.
Da vi
fikk hodet ut av tåka rundt juletider og begynte å se konturer av en
forestilling, ble det naturlig for oss å gå en runde til i forhold til hvordan
vi kunne få dette til å i enda større grad bli et ”Fjerdeklasses Prosjekt”. Et
felleskapsprosjekt. Flere av oss i truppen har arbeidet frivillig på ulike
hjelpetiltak i løpet av høsten og vinteren. Gjennom den muligheten vi har fått fra
Riksteatret opplevde vi at vi enkelt burde kunne bidra med noe mer, også som
gruppe. Vi ble enige om å besøke ulike mottak for flyktninger underveis, samt å
invitere til forestilling der det er mulig. Vi skulle jo bringe teater til folket.
Det ble raskt laget en slagplan, og Riksteatret var veldig samarbeidsvillige. Sammen
lagde vi en pakke hvor alle vi skuespillere bidar med tid og drar på
mottaksbesøk. Riksteatret bidrar med ”mangfoldsbilletter”, og de hjelper oss
med organisering. På mange av spillestedene har vi hatt mennesker som bor på
det lokale mottaket i publikum. Etter forestilling møtes vi for en prat eller drar
på mottaksbesøk på dagtid der det er
gjennomførbart.
Så : det
aller fineste med å være på turne synes jeg, er å få lov til å spille for
mennesker som virkelig trenger et pusterom i en vanskelig hverdag. Og det er
fint å få lov til å gjøre det sammen med andre som også synes det er viktig.
Det er
befriende å vende fokuset fra individ til fellesskap, fra prestasjon til
innhold, fra resultat til liv.
Det gir
mening å gi en eldgammel kjærlighetskomedie den funksjonen den kanskje skal ha
– nemlig å underholde, nære og befri oss alle fra oss selv. Om ikke annet for
et par timer. Det har vært lærerikt og inspirerende å få lov til å komme rundt
på mottak å synge, prate og høre de ulike historiene til menneskene som bor
der. Og observere med egne øyne hvordan forholdene faktisk er på mottak rundt i
Norge. Det er sterkt å høre menneskers egne refleksjoner rundt livene de lever
og alt de har opplevd. Det har vært rørende å bli smittet av latteren deres
over våre keitete forsøk på underholdning. Man blir ydmyk av å observere
livskraft og sterk vilje i en nedslitt brakke på et fremmed sted hvor alt kjent
er borte og fremtiden særdeles uviss.
På første
mottaksbesøk i Sandnes ble jeg sittende ved siden av en syrisk mann som var
professor i engelsk litteratur. Han kunne masse om teater og anbefalte en
syrisk dramatiker som truppen skal undersøke videre. Han viste stolt frem sin
nyfødte sønn som kom til verden 3 uker etter han og kona ankom Norge etter 4
måneder på flukt. Med båt fra Tyrkia til Hellas, tog, buss og føtter, var de glade for å være i Norge. Men fortsatt
redde. Hele storfamilien var spredd, mange internt fordrevne og flere nære borte
for alltid.
I helgen var vi på Lundeskogen mottak i
nærheten av Fagernes og besøkte 50 enslige mindreårige gutter. Kule, smarte,
vanlige ungdom mellom 15 og 17 år – alene, med begrenset mulighet til å
fortelle om sine opplevelser. Latter, flørting og ambisiøs kommunikasjon ble
urytmisk byttet ut med tomme blikk og knappe ord. En 15 år gammel afgansk gutt
satt urolig ved siden av meg i lang tid før han med en nødvendighet som
overvant alle verdens språk fortalte om uttrygghet, store tap og innsomnia. Han
hadde en fetter igjen, resten av familien var tatt av taliban. Han ville bli
lege.
På Ål
møtte vi en stor gruppe ungdom etter forestilling. De fniste, klappet og smilte
fra øre til øre. To 12-år gamle
gutter synes det hele ble vel mye oppstyr. De hadde bodd på mottaket i 4 år. En
tredjedel av livet. De snakket flytende norsk. En tydlig preget 10-åring kom
derimot til Ål med familien sin dagen før. Han var ennå ikke endel av gjengen. På
mottaket i Arendal kom det mange voksne - kvinner, menn og familier. Vi klarte
ikke møte dem etter forestilling, men fikk rapporter om at de hadde ledd sammenhengende
i to timer, og snakket mye om opplevelsen sammen etterpå.
Vi kunne selvsagt
ha gjort mye mer. Jeg tror mange deler den følelsen. Vi kunne definitivt ha visst
mye mer om en stor og komplisert tematikk. Men det er ikke tvil om at det å
gjøre bittelitt også har verdi. Det å oppleve en annerledes og morsom kveld, få
vist frem hverdagen sin, bli vist interesse og engasjement – det betyr masse i
en vanskelig situasjon. Vi har fått oversatt synopsis og introduksjon til vår
Midtsommernattsdrøm til Engelsk, Farsi, Dari og Arabisk. Dette har gjort samtalene
enklere. I tilegg har vi med oss store bilder fra forestillingen. De gir oss en
inngang til allmennmenneskelige temaer som stykket berører. De stedene hvor
språk er blitt en utfordring, har vi kommet langt med fysikk, bilder av
familiemedlemmer, akebrett, kjeks og musikk.
Det er
mange måter en som privatperson kan bidra hvis man har lyst og mulighet. Som
flyktningeguide eller norskhjelper gjennom Røde kors, invitere på middag
gjennom eksempelvis ”KomInn – lær norsk rundt middagsbordet”, delta på språkcafe på biblioteket eller
bli frivillig på mottak over hele landet. Det er også en svært takknemlig erfaring og engasjere seg med
en arbeidsgiver i ryggen. Det gir mange nye muligheter og fellesskapet gir
kraft. Jeg håper andre kunst- og kulturinstitusjoner som ikke allerede er i
gang med egne tiltak - både stedfaste og omreisende - får lyst til å gjøre noe
av det samme.
Vi er
alle nødt til å aktivt forholde oss til den store nye gruppen mennesker i Norge
– de fleste drevet på flukt av stor usikkerhet, konflikter, overgrep, terror og
undertrykkelse. Som kunst og kulturaktører har vi en unik mulighet til
grenseløs kommunikasjon, på tvers av språk, kultur, menneskelig erfaring og statsborgerskap.
Hei Fjerdeklassesproduksjoner. Lurte på om dere har planer om å bli aktive på Instagram? Ser at dere har en konto men ingen publiseringer. Dere ser kanskje ikke potensialet i en konto på instagram men jeg kan tenke meg at det er større potensiale der en å blogge. Kansje dere kan prøve det en periode og se på tilbakemeldingene dere får? Kansje aktiviteten er større på insta? Eller dere kan ha både bloggen og insta samtidig? Dette er konstruktiv tilbakemelding. Gleder meg til å følge dere videre.
SvarSlett